Förhållningssätt

Hur förhåller man sig till att en person som varit närvarande, men inte nära, i ens liv sedan barnsben plötsligt dör?
Det handlar om en person som varit betydelsefull och väldigt omtalad under hela min uppväxt, men som ajg bara träffat ett par gånger under samma tidsperiod. En person som spelat en speciell roll i min familjs liv.

Personen var min pappas första fru.

I söndags såg jag på Facebook att min hon dött. Hon var mina äldsta bröders mamma och kvinnan min pappa var gift med innan han träffade min och min lillebrors mamma.
 
De var gifta ganska länge, jag tror att det var minst 10 år iallafall, och jag tvivlar inte på att pappa var kär i henne under merparten. Skilsmässan blev dock ingen solskenshistoria, tyvärr, då hon lär ha sett det som den yttersta förödmjukelsen att pappa ville lämna henne och starta ett nytt liv med någon annan.
Detta gjorde att hon, enligt vad min pappa berättat, gjorde allt i sin makt för att förnedra och förödmjuka honom så mycket som möjligt.

Det stannade inte vid honom heller, utan hon gjorde dessutom allt hon kunde för att ta ifrån pappa vårdnaden om sina söner och få honom och mamma att framstå som dåliga föräldrar, t ex intalade hon pojkarna att de skulle ljuga och säga på skolan att min mamma var elak och slog dem, att mamma och pappa drack när de hade pojkarna etc, hon fick dem t o m att ställa spritflaskor under diskbänken hemma hos mina föäldrar!

Det här är i princip allt jag vet om henne, att hon var en riktig häxa mot både pappa och mamma under och efter skilsmässan, och det gör det svårt för mig att veta hur jag ska förhålla mig. Ska jag skriva på mina äldre bröders och brosbarns Facebook att jag beklagar sorgen för någon jag absolut inte kan säga att jag någonsin brytt mig om, eller ska jag fortsätta tiga och verka hjärtlös inför dem?

Jag känner mig förvirrad.

Det är inte lätt att ha en sprittrad familj ibland, man vet inte vilken sida man ska stå på alla gånger eller vems parti man ska ta.
Jag har svårt att känna sorg över att mina äldre bröders mor nu är död, eftersom jag inte växt upp med dem under samma tak eller har en särskilt bra relation med dem nuförtiden, mestadels pga detta och ovan nämnda historik mellan deras mamma och min pappa..

 


Kommentarer
Postat av: Daniel S

Slutat blogga?

2011-09-04 @ 13:01:40
URL: http://donpasta.blogspot.com/
Postat av: Louise

Hej var med och tävla om dagens blogg där alla mina 200-250 läsare blir din här på

http://laakinoiise.blogg.se/2011/october/dagens-blogg-sondag-1.html#comment

Förlåt om du inte gillar sånna här kommentarer! :)

2011-10-09 @ 18:26:22
URL: http://laakinoiise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback