Heteromonstret filosoferar

Snubblade över en doku-kortis på Svt igårkväll, som var ganska intressant.

De sänder lite HBTQ-program nu med anledning av Prideveckan som pågår för fullt och detta program hette "HBT-personer om deras kroppar".
Redan när jag såg titeln reagerade jag, "varför skulle de ha ett speciellt förhållningssätt till sina kroppar, jämfört med oss heteromonster?", men sen kom jag på att transpersoner förmodligen har ett av de mest komplicerade förhållanden till sin kropp som man kan ha, eftersom de upplever att de är födda till fel kön.

Utifrån denna tanke tittade jag vidare och det som slog mig härnäst var att tjejerna som var med började berätta om vad de var nöjda med på sin kropp, fine and dandy, tänkte jag och tittade vidare.
När killarna som var med berättade, så handlade det om hur de kände sig med sin kropp i allmänhet.

Är inte det konstigt? Fick de olika frågeställningar att prata kring beroende av kön eller valde de själva att prata om sina kroppar utifrån dessa två olika perspektiv?

Kanske är jag fördomsfull, som tror att HBT-personer är befriade från de heteronormativa könsrollsordningarna, eller så var det bara produktionsteamet som inte var befriade från dem..? Vad tror du?

                                  


Kommentarer
Postat av: Gaymasen

Hm ja det lät ju lite mysko. Men finns så konstigt vinklingar kring HBT-frågor så jag vet inte vad. Som HBT-dagis (föräldrar som är gay), varför varför varför? Helt onödigt. Ökar bara klyftorna och fördomarna än mer.



Och tack kära du för finfina kommentarer! Och kul att du kommenterade modeinlägg, haha. Det har nog ingen gjort på... över ett år. Bloggar inte om fashion längre. :) Kram

2011-08-04 @ 19:31:44
URL: http://gaymasen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback